Výživa

Proč potřebujeme ve výživě vzdělání a kritické myšlení?

O tom, že má strava vliv na lidské zdraví, jste už určitě slyšeli. Nejspíš jste také slyšeli, že je potřeba dbát na to, co jíte, a že je dobré se o výživě dozvědět více informací. To abyste si uměli zdravě nakoupit, uvařit, poskládat jídelníček a zajistit pestrou stravu. Přečtěte si článek od nutriční terapeutky Andrey Mokrejšové a dozvíte se, odkud čerpat hodnotné informace a jak je rozeznat od marketingových triků.

Hazard se zdravím a nebezpečí informačního chaosu

Výživa v posledním půlstoletí prostě táhne. Lidé pochopili, že pokud jí příliš mnoho, přibírají, a pokud naopak nejí, tak hubnou. A právě na možnosti hubnutí vydělává mnoho firem nemalé obnosy peněz.

Jenže pozor, výživa takhle jednoduchá není. To, co jíme, neovlivňuje jen náš vzhled, ale také fyzické a psychické zdraví. Lidé se tak začali více zajímat, jak strava na lidské zdraví působí a snaží se s tím něco udělat. To s sebou ale bohužel ruku v ruce s online dobou přineslo také spoustu rádoby odborníků, kteří se ať už vědomě nebo nevědomě zasadí o skutečný informační chaos.

Zkusili jste si někdy vygooglit, jak pomocí stravy efektivně zhubnout?

Ne náhodou objevíte jenom v češtině několik milionů výsledků. A tak se už po pár minutách online čtení dozvíte, že za nemožnost redukce vaší hmotnosti může hormonální nerovnováha, kterou hravě vyřešíte tím, že začnete každé ráno pít vodu s citronem nebo něco podobného.

Zní to lákavě, že? Stačí udělat pouze jednu jednoduchou věc. Na jiných stránkách se zase dočteme, že do jídelníčku stačí zařadit jeden konkrétní nápoj, nějakou potravinu, nebo naopak něco vyřadit. Největším otloukánkem ve stravě se v poslední době staly sacharidy a lepek, jejichž vyřazení se spojuje s úspěšným úbytkem hmotnosti. Takže vyřadit a vše se rázem vyřeší!

Za takové rady a postupy jsou lidé často schopni platit desetitisíce. Šikovní prodejci jim totiž marketingově dokonale vybarví, jak jsou jejich diety individuálně sestavené na míru a zcela podle jejich potřeb. Ve většině případů mohou být podobné rady zbytečné a tuctové, v těch horších ale i zdraví škodlivé.

Otázkou je, jak podobným podvodníkům jako laik odolat a jak rozpoznat důvěryhodný zdroj.

Důvěřuj, ale prověřuj

Tomu, kdo má patřičné vzdělání. Ale jak to zjistit?

Je to celkem jednoduché, stačí se dotyčného na vzdělání zeptat, zeptat se na jeho praxi a podívat se, jak se označuje.

Odborník na výživu rozhodně není člověk, který umí vařit a hezky to pak nafotit na Instagram, ačkoliv si to on sám může myslet. V Česku existuje mnoho výživových kurzů různé délky, bohužel kvůli krátkému časovému úseku studia mnoho z těchto lidí nezíská dostatečné informace, které by potřebovali k tomu, aby mohli člověku o výživě dobře radit.

To určitě neznamená, že by takový člověk chtěl lidem radit špatně, ale jednoduše sám nemá dostatečné množství informací nebo s nimi neumí správně pracovat. A ani zahraniční kurz není zárukou toho, že je někdo dobře vzdělaný.

Na vzdělání záleží

V našich končinách se dá studovat výživa na lékařských fakultách jako bakalářský obor nutriční terapeut a magisterský obor nutriční terapeut specialista (zastarale nutriční specialista). V rámci studia tohoto oboru si projdete velmi podrobnou výukou anatomie, fyziologie, biochemie, patologie, patofyziologie, mikrobiologie, farmakologie, psychiatrie atd.

K těmto předmětům o fungování lidského zdraví se ještě přidávají informace spjaté s výživou – potravinářské technologie, dietologie, nutriční propedeutika, patofyziologie výživy, výživa dospělých, strava v pediatrii atd.

To znamená, že se učí nejen o tom, co to je výživa, jaké potřebuje lidské tělo makroživiny a mikroživiny, ale také o tom, jak lidské tělo funguje, jak ho ovlivňuje strava, jaké jsou specifické stavy, při kterých je potřeba stravu upravit pod přísným dohledem odborníka, aby pacient prospíval.

A právě toto vzdělání v dostatečné hloubce výživovým/nutričním poradcům, koučům anebo vaší kamarádce, která zhubla, jednoduše chybí. Asi byste si také nenechali vytrhnout zub od souseda, protože minulý týden byl na dentální hygieně a teď už ví, jak si správně čistit zuby.

Strava není tak složitá, abychom neuměli zdravě jíst, ale není ani jednoduchá, aby o ní mohl radit kdekdo.

To však samozřejmě nemusí znamenat, že všichni nutriční terapeuti a specialisté vám poradí dobře, nebo naopak všichni výživoví poradci špatně. Vždycky se podívejte, jaké vzdělání daný člověk má a jakou za sebou má praxi. A tou praxí by nemělo být třicet nadšených referencí dívek s fotkami proměn na webu. Zkuste si daného člověka trochu progooglit, zda jen nehlásá pěkně znějící větičky, ale odborný background nemá. Jak to poznat?

Jak o výživě přemýšlet kriticky a nepodléhat mýtům

Jeden zaručený a univerzální postup neexistuje. Zkuste se však vždy zamyslet, zda informace, kterou na internetu najdete, není až příliš lákavá.

Neslibuje služba náhodou, že jedna potravina pomáhá při redukci hmotnosti, posilování imunity, detoxikaci organismu a ještě šetří planetu?

Žádná jedna potravina nemá na tělo sama o sobě vyloženě jen pozitivní, nebo negativní vliv. Záleží na tom, jak celkově vypadá váš životní styl. Nejen strava a cvičení, ale pohyb celkově, spánek, regenerace a samozřejmě psychická pohoda.

Snažte se tedy vyhnout jednoduchým návodům a šokujícím informacím, výživa je velmi komplexní téma. A když už se dozvíte nějakou informaci, která vám přijde zajímavá, nebo třeba i podezřelá, zkuste si ji nejdříve lépe prostudovat u jiných zdrojů. Podívejte se na názory pro a proti a o jaké argumenty se autoři informací opírají.

Nebuďte líní hledat a přemýšlet. Jde přece o vaše zdraví.

Jídelníček za šest stovek ještě dneska? Ruce pryč!

Nelze říci, že by všechny online jídelníčky byly hned špatné. Zvláště v dnešní době, kdy i většina nutričních poraden a ambulancí přešla na online poradenství.

Jako první byste si vždy měli zjistit, kdo vám daný jídelníček sestavuje. Dále si určitě všímejte, jak moc se daný člověk vyptává vás. Měl by se zeptat nejen na to, kolik je vám let, jak jste vysocí a kolik vážíte.

Měli byste spolu podrobně probrat i váš zdravotní stav, váš běžný denní režim, dotknout se oblasti nejen fyzického, ale i psychického zdraví. Stejně tak byste neměli probírat pouze váš aktuální stav, ale i vývoj stravování, hmotnosti, přístupu ke stravě a návyky, které si možná nesete už z dětství.

Zcela určitě by takový člověk měl vyzvídat, jak jste se dosud stravovali. Měl by vidět přesný zápis toho, jak jste jedli několik posledních dní, aby pochopil, na co jste zvyklí a od čeho se může při sestavování jídelníčku odpíchnout. Na čem je potřeba zapracovat nejdříve a na čem později. A samozřejmě by měl znát potraviny a jídla, která máte rádi a preferujete je, abyste jídelníček vůbec mohli aplikovat a netrápili se něčím, co nejíte.

O tom, že by měl respektovat například vaše potravinové intolerance, alergie nebo jiný specifický stav, ani nemluvě, to je naprosto esenciální nutností plánů.

Rychle neznamená kvalitně

Pokud vám náhodou někdo jídelníček pošle jen na základě toho, že se někam přihlásíte, nebo vyplníte jednoduchý dotazník, ruce raději rychle pryč. Stejně tak podezřelé by vám mělo být, pokud je vám někdo schopný jídelníček poslat během jednoho dne. Sestavit kvalitní stravovací plán je otázka několika dlouhých hodin práce a takhle rychle a zároveň kvalitně vyrobit prostě nelze.

Stravovací plán by rozhodně taky neměl obsahovat něco jako je výčet „zakázaných“ potravin. Nic takového neexistuje, takhle jednoduše nelze potraviny zaškatulkovat a je potřeba brát v potaz konzumované množství a četnost v jídelníčku. Navíc, čím více toho někomu zakážete, tím spíš bude mít potřebu si to dát.

Zdravý vztah k jídlu je běh na dlouhou trať, ale stojí za to

Asi nikoho nepřekvapí, jak důležitý vliv má strava na fyzické zdraví. Možná by však mnoho lidí překvapilo, jak důležitý bod to je i pro zdraví psychické.

Právě pošramocené vnímání jídla je nejčastějším úskalím nesmyslných jídelníčků a přísných restriktivních diet.

Často se nám může zdát, že některé fitnessky jí velmi zdravě a skutečně možná dávají svému tělu naprosto dokonale nutričně sestavená jídla. Má to ale háček. Možná by se právě tahle fitnesska nikdy jídla nedotkla, pokud by přesně nevěděla, co v jejím jídle je. Možná by ji děsilo objednat si jídlo v restauraci, kde nad přípravou nemá kontrolu, nebo si dát kousek sladkého koláče. Ačkoliv by to v jejím jídelníčku rozhodně nenapáchalo žádnou paseku, ona by v tom spatřovala katastrofu. A takový přístup rozhodně nelze označit za zdravý a v tom případě tedy ani nelze říct, že by šlo o zdravý jídelníček.

Nic jako „zakázané“ a „povolené potraviny“ neexistuje

Neškatulkujte potraviny. Nikdy nejde o jedno jídlo nebo potravinu, kterou za den sníte, ale o váš celkový jídelníček. Nesejde tolik na tom, co jíte jeden konkrétní den, ale o to, jak se stravujete dlouhodobě v kontextu vašeho životního stylu.

Nevyhýbejte se násilně potravinám, které máte rádi. Jezte tak, aby byl váš jídelníček co nejvíce pestrý. Snídáte každý den dva koláčky? Zkuste si nechat jen jeden a druhý nahradit bílým jogurtem a přidat ovoce. Večeříte každý den dvě klobásy? Zkuste koupit místo toho kvalitní šunku nebo třeba párky s vysokým obsahem masa, přidat žitný chléb a zeleninu.

Postupně takhle můžete na svých návycích pracovat dál a upravovat své pokrmy, aby odpovídaly zásadám zdravé stravy. I tak je dobré vědět, že si koláček nebo klobásu můžete občas dát, když i o zbytku jídelníčku budete přemýšlet s rozvahou a nebude to pro vás signál, že už jste to stejně pokazili a dnes je to jedno.

Nesnažte se jet z nuly na sto. A když se něco nepovede, nevzdávejte to.

I pokud jste se někdy přejedli k prasknutí, můžete se v klidu najíst i druhý den. Nemusíte kvůli tomu další dny držet hladovku a cvičit dvakrát tolik. Kousek koláče neznamená stravovací hřích, znamená to, že jste si dali k jídlu něco, co máte rádi a vychutnali jste si to.

Nad jídlem přemýšlejte, ale nepřehánějte to. Není potřeba se v něm vrtat, všechno přepočítávat a přísně hodnotit. Jídlo je hlavně palivo pro naše tělo. A rozhodně bychom neměli být jeho otroky v jednom ani druhém směru.