Sport

To, jak dýcháme, má zásadní vliv na mysl i tělo. Děláme to ale správně?

Nádech, výdech. Nádech, výdech… A takhle celkem 25000 krát za den, aniž bychom tomu museli věnovat jednu jedinou myšlenku. Děláme to ale správně? To zjistíte hned, jakmile se jednou nadechnete a vydechnete, a odpovíte nám na otázku…

…dýchali jste ústy nebo nosem? Pokud jste používali k dýchání ústa, pak je na čase váš způsob ,,hospodaření s dechem” přehodnotit, alespoň podle novináře Jamese Nestora, jehož kniha Dech se v době pandemie vyprodala během pár týdnů. 

Novinář, kterému kurz dýchání změnil život

James Nestor se začal o to, jak dýcháme, zajímat před lety, když ho kvůli opakujícím se bronchitidám a zápalům plic poslal lékař na kurz dýchání. 

„Hned po úvodní lekci jsem se vyspal jako nikdy…a taky jsem se cítil daleko klidnější. Ovšem zodpovězení otázky ,,jak to” mi nakonec trvalo několik let.“ 

Otázka tedy zní: Nezapomněli jsme tu nejpřirozenější věc na světě?

Při psaní knihy Dech - Nové poznatky o ztraceném umění se James Nestor dokonce odhodlal být účastníkem studie, při které musel mít na 10 dní zcela ucpaný nos, což ho nutilo dýchat jenom ústy. A že to nebylo příjemné (ani zdravé) vystihuje takto:

„Nucené dýchání ústy vedlo k tomu, že jsem začal chrápat, a to ne pár minut, ale průměrně asi čtyři hodiny každou noc. Rozvinula se u mě spánková apnoe, byl jsem semletý stresem a cítil jsem se příšerně.“

Proč se naučit dýchat nosem?

Při dýchání nosem se vzduch zahřívá, filtruje a zkapalní, což přináší řadu benefitů – zlepšení aerobní kapacity, sycení krve kyslíkem a v neposlední řadě je dýchání skrze nos důležitou bariérou, která díky tzv. slizniční imunitě zachycuje nečistoty, bakterie a viry. 

Zatímco když dýcháme pusou

…vdechujeme vzduch nezahřátý a nefiltrovaný, což může vést nejen ke vzniku nemocí dolních cest dýchacích ale také k vysychání dutiny ústní, k vzniku astmatu a alergií, k chrápání, větší kazivosti zubů a v neposlední řadě také ke vzniku únavy a poruchám koncentrace.

Najděte si čas na vědomé dýchání

„Dýchání se za posledních několik set let skutečně zhoršilo,“ říká James Nestor a na základě své zkušenosti doporučuje, abychom věnovali čas vědomému dýchání a pozorování toho, jak nás dýchání ovlivňuje. Dodává, že díky pomalému dýchání nosem se už za pár dní můžeme cítit méně vystresovaní, snížíme si krevní tlak a při správném zapojení bránice také snížíme zátěž srdci.

To, jakým způsobem naše tělo přijímá vzduch, je neméně důležité také při cvičení. 

Dýcháním ke krásnému držení těla

„Nikdy byste neřekli, jaký dopad má dýchání ústy na vaši kostru,“ popisuje ve svém bestselleru James Nestor. A protože špatný dechový stereotyp může ovlivnit kvalitu vašeho tréninku a koneckonců i vaší mysli a těla, vyzpovídali jsme pro více detailů fyzioterapeutku Alžbětu Černou, která vás během své praktické lekce naučí nejen to, na co všechno má dech vliv, ale také jak správně dýchat v jogových pozicích a jiných cvicích, a kdy se dechové cvičení hodí jako prevence pohybových poruch.

A na závěr ještě něco k úzkostem

Ta nejjednodušší léčba úzkostí

…protože kdo je během uplynulých dvou let nezažil? I tady si dechem můžeme pomoci, protože dle neuropsychologů lidé s úzkostí nebo jinými stavy založenými na strachu obvykle dýchají špatně - mělce a rychle,což tělo dostává do dalšího bludného kruhu stresu, protože tímto dýcháním stimulují sympatickou dráhu nervového systému. Způsob, jak to změnit, je zhluboka dýchat. Pomalé a hluboké dýchání si mozek spojí s relaxací,  bránice klesne, do plic vpustíte více vzduchu a vaše tělo se okamžitě přepne do uvolněného stavu. 

Takže keep calm and zavřít pusu. A dýchat nosem. Pomalu a hluboce.

Autorkou článku je Milena Petrášová.

Na této stránce používáme cookies. Nezbytné můžeme využívat vždy, s těmi ostatními (marketingové a analytické) ale musíte souhlasit. Více se dozvíte zde.