Sport

Cvičení ve vedrech: Víte, jak se o sebe správně postarat?

Dokopat se v horku ke cvičení je samo o sobě dost velká výzva. jakmile se ale jednou ocitnete za dveřmi, je potřeba se o sebe postarat. Jaká jsou pravidla pro cvičení, když venku peče? Dostatek tekutin? Ano, jistě, ale to ani zdaleka není všechno. 

Co dělá vedro s vaším tělem

Než se pustíme do otázky „jak“, musíme si první odpovědět na to, „proč“. Horko samo o sobě totiž představuje pro vaše tělo velkou zátěž – aby nedošlo k přehřátí, cévy se vám roztahují, což zajistí dostatečný přívod krve směrem ke kůži. Kůže pojímá její teplo, ale aby se sama nepřehřála, musí se začít potit. Díky tomu se kožní teplota zase sníží, ovšem je za tím spousta práce – no a tu „odmaká“ především naše srdce. 

Přezdívka „horká hlava“ není jen tak

Jak vidíme, krevní oběh dostává ve vedrech zabrat. Srdce pumpuje co to dá a teplá krev touží po osvěžení – to se jí ovšem dostává jen na některých místech, kam se krev pumpuje více, na jiných místech pak ale zase chybí. Tím místem je bohužel i náš mozek, který v důsledku toho nepracuje tak, jak má. Cítíme se unavení, myslíme pomaleji a daleko hůře zvládáme emoce, což může vést k výbuchům vzteku či podráždění.

Letní sportovní aktivity si odpouštět nemusíte, má to ale jedno velké „ALE”

Na začátek je ale zásadní říct si, že ve vedrech toho od sebe nemůžete očekávat tolik, jako by teplota venku byla takzvaně „normální“. Nečekejte od sebe zázraky, chtějte méně. Myslete na to, že tělo vás podrží, ale potřebuje taky kousek vaší péče a citu. Respektuje jeho limity.

(De)hydratace aneb tělo v ohrožení

Začněme tím, bez čeho není živého tvora (a to nejen ve vedrech). Voda. Čím vyšší je totiž teplota, tím více vody naše tělo ztrácí. Buňky našeho těla se pak dostávají do nežádoucího stavu jménem dehydratace, kterému lze přitom předejít úplně snadno: pít. A to před tréninkem, během něho i po něm. Při intenzivnějším tréninku však voda sama o sobě nestačí, protože s potem neodchází jen voda, ale také minerály. Myslete proto také na doplnění hořčíku, draslíku nebo sodíku, které kromě vhodného jídelníčku najdete v „ionťácích“ nebo potravinových doplňcích.

Správný timing aneb dříve a nebo později. A do stínu.

Trénink si načasujte na dobu, kdy teploty bývají nižší, tzn. brzy ráno nebo navečer, naopak se vyhněte době, kdy je „pecen“ největší (mezi jedenáctou dopolední až třetí hodinou odpolední). Dívejte se na předpověď počasí a kromě teploty sledujte také vlhkost – je-li vysoká, znesnadňuje vašemu tělu ochlazování pokožky, protože se pot nemůže správně odpařovat. Pro sportování hledejte místa ve stínu, v parku nebo v lese, vyznačte si také místa, kde se můžete případně osvěžit.

Oblečení málo. A pozor na materiál

Lehké látky, světlé barvy a žádný krunýř. To jsou ve zkratce základní pravidla pro sportovní outfit do veder. Například bavlna úplně vhodná není - preferujte funkční oblečení z vláken, kterému snadno odvádějí pot a díky kterému se k vaší pokožce dostane čerstvá várka vzdušného osvěžení. Nejdůležitější částí, kterou je třeba ochránit, je hlava, proto zvolte kšiltovku, avšak ne příliš utaženou a rozhodně ne tmavé barvy. Cítíte-li se extrémně unavení, můžete ji namočit. No a abychom nezapomněli: Méně je více. Kůže musí dýchat, a proto ji nezakrývejte dlouhými nohavicemi či rukávy.

A co takhle trénink ve vodě?

Pokud bazény a vodní aktivity obecně nemusíte, pak je možná v létě ideální čas je vzít na milost - obzvláště v horkých dnech vám plavání nebo třeba paddleboarding pomohou zůstat fit. A pokud přece jen chcete zůstat například u běhání, napadá nás: 

Co takhle běh v letním dešti? Není-li za rohem bouřka, pak je to zážitek k nezaplacení. Základem je nepromokavé oblečení, reflexní prvky a uslyšíte-li hrom, pak se co nejdříve vraťte do bezpečí.

Spálená kůže nefunguje správně

O tom, jak těžce si vedra odmakává naše kůže, jsme už dnes hovořili. Zapomněli jsme ale říct, že svou práci může dělat dobře jen v případě, je-li zdravá. Proto se nezapomeňte namazat vhodným krémem, který vás ochrání před spálením - díky tomu se bude moci vaše tělo správně ochlazovat a nedojde k jeho přehřátí.

Signály, které byste neměli ignorovat

Jak jsme viděli, cvičení v horkém počasí si žádá extra péči… někdy ale i tak tělo začne hlásit, že tohle mu není po chuti. Pokud během tréninku ve vedru začnete pociťovat nevolnost, slabost, bolesti hlavy, svalové křeče, závrať, točení hlavy, zvýšenou srdeční frekvenci nebo problémy se zrakem, musíte okamžitě snížit tělesnou teplotu, napít se a odpočinout, případně i přestat cvičit. 

Nejeďte na sílu, snižte počet tréninků

Na vlnu „tropů“ si naše tělo musí zvykat - jakmile udeří, dopřejte vašemu organismu čas na aklimatizaci. Zpomalte tempo, snižte počet tréninků a rozdělte si je do menších úseků během celého dne. To umožní vašemu tělu čas na regeneraci a doplnění paliva, aniž byste si cvičení nebo tréninky zbytečně znepříjemnili. 

Protože sport a pohyb má být hlavně o radosti. Ne o utrpení. Bavte se, užívejte si, buďte v pohodě a hlavně v bezpečí.

Na této stránce používáme cookies. Nezbytné můžeme využívat vždy, s těmi ostatními (marketingové a analytické) ale musíte souhlasit. Více se dozvíte zde.